Utilitatea/Functionalitatea, singurul pedigree al cainilor

Temperament, comportament, caracter, personalitate și dresaj
User avatar
Raul Petruț
Posts: 361
Joined: Mon Sep 10, 2012 4:53 pm
Location: Fildu de Jos
Contact:

Atasez mai jos un extras dintr-un test despre ciobanie. Bineinteles ca am extras partea cu selectia cainilor ciobanesti facuta de un ciobanas cu facultate.
„Lupu își știe numele și să teme de el, spune aceeași Tușa Anuța lu Liță. Dacă apuci să strâgi la el Lupu!, stă-n loc și să uită, ș-atunci apucă cânii să-i taie calea.” E singura ocazie când ai voie să-i pronunți numele. În rest îl numești gadină, joavină, lighioană. „Dacă-i pomeni numele altucând, iacă și lupu-n oi.” De aici proverbul „Vorbești de lup și lupul la ușă”. În afara sărbătorilor consacrate, mai există o serie de practici ori tabuuri care sunt respectate cu sfințenie: să legi gura foarfecilor de Gădineți (să fie legată gura lupului peste an), să postești lunea (să postească și lupii restul săptămânii), să nu bați câinele cu mătura (că-l mâncă lupul), să nu vorbești de el la masă (că-l poftești), să nu-l pomenești după asfințit (că umblă noaptea), să nu încerci să-l omori dacă nu ți-a dat motiv să-l consideri pricolici (că se răzbună) etc. Dacă respecți toate aceste lucruri nu ai de ce să te temi.

Oile sunt animalele lui Dumnezeu. Ca să-l ajute pe cioban să i le păzească, Dumnezeu i-a dat câinii. Câine ciobănesc nu poate fi orice câine. El e ales din naștere, la fel cum omul e ales din naștere să fie strigoi, șoloimonar, vraci ori șaman. Are vocație, am putea spune, deși e mai mult de atât.


Câini ciobănești ies unul, cel mult doi într-un cuib, sau poate niciunul. Ei se aleg de mici dintre ceilalți: sunt singuratici, retrași, precauți, neîncrezători. Între frații lor, par fricoși. Dar ei, de fapt, sunt mai mult decât câini, sunt darul lui Dumnezeu pentru ciobani, spirite încarnate să protejeze ciobanul și turma. Dacă n-ajung la oi, acești câini vor fi „ratați”. Toate se iartă omului, numai lovirea ori uciderea unui asemenea câine nu se iartă în veci. Când ciobanul alege cățelul, vine Dracul și îi ia ochii, să aleagă unul mare, sociabil, frumos. Astfel, râvna Diavolului de a-i lua lui Dumnezeu oile e mult mai ușoară. Iată de ce, din câți câini sunt pe la stâni, puțini sunt ciobănești. Alegerea cățelului e urmată de alegerea numelui potrivit. Câinele primește nume de viteaz legendar, ca și cum acel erou s-ar reîncarna în el: Oltu, Mureș, Iancu, Gruia, Novac, Mantu etc. Acești câini, la rândul lor, devin legendă, și duc numele mai departe. Urmează inițierea, deloc ușoară pentru cățel. Luat de la cățea, e dus la turmă unde i se taie coada și puțin dintr-o ureche (dacă urechile îi sunt pleoștite). E semn bun când câinele trece prin ritual puțin afectat; cățelul care se ascunde și se vaită mult e de lăsat la curte. Apoi, cu cățelul în brațe, ciobanul dă roată oilor de 3 ori, prefigurând activitatea și sarcina lui de acum înainte, după care i se dă să mănânce lapte de oaie. Va fi hrana lui principală până către vârsta de 6-8 luni, răstimp în care trebuie să-și dovedească vrednicia. Dacă va fi pe măsura așteptărilor, va avea parte de hrană la fel ca și ciobanul: mămăligă cu brânză, jintiță, lapte, pâine, ciorbă. În caz contrar, e trecut la vălăul cu zăr. Oricum, dacă toate etapele sunt respectate strict, nu ar trebui să fie cazul. Un câine ciobănesc la 6-8 luni deja e străjelnic, mână pe urma de lup și dă roată ursului. Apar frecvent cazuri în care câinii ciobănești sunt specializați: buni doar de urs sau buni doar de lup.

Ciobănescul adevărat e fratele ciobanului. Cu el, ciobanul împarte totul: hrana, necazurile, bucuriile. De multe ori, în transhumanță ori pe munte, Tușa Anuța păstra mâncarea și o drămuia la câini. A stat o dată nemâncată 5 zile, numai cu apă îndulcită, și mâncarea i-a dat-o lui Ciontu. „Io-s om și pricep, da el cum amaru lui să priceapă că n-am ce îi da?”

Toate problemele care se dezbat acum au drept cauză tocmai desacralizarea. Ciobanii despre care vă vorbeam mai sus sunt astăzi tot mai rari, deși credințele lor strămoșești încă sub-viețuiesc în subconștientul crescătorilor de oi sau în inconștientul colectiv al vechilor comunități de păstori. Cu vânătorii se petrece același lucru. Vânătoarea era rituală. Acum e sport și afacere, după cum și ciobănia e un moft, o simplă sursă de venit sau o afacere profitabilă. Un întreg edificiu spiritual s-a prăbușit și acum îi vedem ruinele. Sacrul e praf printre dărâmături.

Coborând în profan, sintetizez: Între oameni și prădători stau câinii ciobănești adevărați. Fără câini ciobănești buni și suficienți (orice cioban cu capul pe umeri știe de câți are nevoie în funcție de teren și prădători, iar nu de numărul de oi) ciobanul e nevoit să-și apere avutul în alt mod. Iar cel mai îndemână și mai eficient mod e uciderea prădătorilor. Dacă dispar prădătorii, se produce un dezechilibru care va afecta întreagul ecosistem.

Viitorul faunei sălbatice din România depinde, deci, de existența câinilor ciobănești. Existența câinilor ciobănești adevărați depinde de ciobani. Iar ciobanii trebuie să țină câinii frumoși acasă, câinii agresivi în lanț, altfel își bate joc de oi. Oile au nevoie de câini utili.
Textul integral il gasiti pe :

https://republica.ro/o-poveste-despre-c ... _wqy0JmDjk


Nu mai sunt nici Cânii bătrâni
Iar poienile-s pline spini
Nu mai e nici Florica
Mândră mai purta clopoțica
Multe trec, multe vin...
Numai amintiri rămân..
User avatar
Oliviu Secara
Site Admin
Posts: 1881
Joined: Tue Sep 04, 2012 5:45 pm
Location: Bihor, Oradea
Contact:

Mulțumim Raul pentru textul acesta unde se simte farmecul scrisului, experiența și știința autorului.
Dacă stau și mă gândesc bine și fac apel la experiența mea cu oieritul și cu Ciobăneștii la oi, are sens ce scrie dl Marcu Jura din Jieț în articolul recomandat de tine.

Câinele ciobănesc în general e pe cale de dispariție. Ciobănescul Românesc Mioritic este într-un real pericol ! Este o rasă pe cale de dispariție și care în maxim 20 de ani nu se va putea susține fiindcă diversitatea genetică este foarte mică, iar cele 5 linii de sânge minime NU există în realitate. Nu există suficiente cuiburi de mioritic, nu există câini cu acte, nu există o claritate în strategiile viitoare , nu mai există rezervoare de populații izolate de mioritici din cauza pătrunderii la stâne a raselor străine și a metișilor acestora.
Mii de ani, cei din spațiul Balcano-Carpatic, au ciobănit și s-au mișcat de la munte la șes și între vestul și nordul Mării Negre și au avut nevoie de câinele ciobănesc....
Acum transhumanta asta, mișcarea aceasta a turmelor de tip respirator (extindere/contracție) a încetat în noua lume, oierii români sunt tot mai putini, carnivorele mari tot mai rare. Câinele ciobănesc devine și el mai mult un accesoriu care este posibil să dispară din teren (vezi situația din Europa Centrală și de Vest ) și treptat își pierde utilitatea/funcționalitatea...
Vom întâlni doar umbra lui din ce în ce mai mult pe canapea uitându-se la TV la documentare cu oi. Și dacă destinele câinelui ciobănesc ajung la mână unor asociații chinologica și a unor oameni "bine intenționați" dar care nu înțeleg nimic, arbitri, păpușari etc distrugerea lui și pierderea utilității este garantată.

Ce crezi ca ar fi de făcut ca să nu se întâmple totuși asta? E posibil să se piardă, să se transforme în altceva și apoi la un moment dat să renască?


„Iar când veni şi vremea să urle-n zare tunul, / Mişcatu-s-au românii cu miile, ca unul”
User avatar
Ciprian Pandrea
Posts: 698
Joined: Fri Oct 30, 2020 5:46 pm
Location: Târgoviște

Oameni buni și iubitori ai ciobanestilor românești. Mioritici, Corbi, Carpatini și de Bucovina.
Sa dea Dumnezeu să-i vedem la stanele și fermele românești cât mai mulți ani de aici încolo.
Nu ei au probleme, ci viața, tehnologia, progresul îi vor distruge.
Câte stane și ferme în sălbăticie vor rămâne în 20 - 30 ani? Majoritatea vor fi moderne, cu garduri electrice și sisteme de supraveghere moderne. Senzori de mișcare, garduri electrice, chiar și drone de supraveghere. Etc. Iar niciunui proprietar nu-i va conveni sa strângă zilnic "musuroaiele" câinilor și sa curețe după ei. Plus hrană la greu.
Vor rămâne câteva exemplare de pază pe la curțile oamenilor. Ca de bieții mioritici care ajung pe la apartamente de bloc, nici nu vreau sa ma gândesc. Și totuși sunt tot mai multe cazuri.
Oierii romani mai nou, adopteaza caucazieni, kangal, etc. Și îi corcesc pe toți fără milă. Atâta știm, atâta facem. Cum mai vreți voi sa păstrăm gene autohtone autentice românești în lumea a 3-a? Cu cine și cum să cooperezi?
Nu oameni din conducerea cluburilor și ACHR sunt de vina. Ci viața și tehnologia din zilele noastre. Mentalitatea se schimba.
Exemplu clar. Muzica populara adevărat românească din toate zonele tarii, a fost infestata de manele, turcisme și jeguri străine. Și e acceptata, chiar plăcută de o mare majoritate a romanilor. De ce? Pt ca e mai fun, e progres, e ceva nou. Poți să-i acuzi? Nu. E o tara liberă.
Așa și cu câinii românești. Vor caucazieni, vor kangal, vor alți câini și pe ciobani îi doare fix la basca de câinii lor. Sa latre, sa fie acolo pt lupi sau ursi.
Pt ca romanii și-au pierdut demnitatea națională și respectul pt valorile lăsate de strămoși.
Cum vreți voi sa salvam mioriticul cu un popor de lași și nemernici?
Numai crescătorii adevărați oameni care își dedica timpul, viata și speranța vor putea salva câinii românești.
În rest, manele, pitbuli, corcituri,... vor întra în "hora românească"


User avatar
Oliviu Secara
Site Admin
Posts: 1881
Joined: Tue Sep 04, 2012 5:45 pm
Location: Bihor, Oradea
Contact:

D-le Pandrea, am înțeles că ați avut prilejul sa locuiți în Australia zeci de ani. Australia este celebra pt spațiile întinse pe care pasuneaza turme de ovine și bovine pe care unii fermieri le lasă chiar nesupravegheate mult timp din an ( ma refer aici mai mult la cirezi).
Se mai folosesc câini ciobănești? Care este relația fermierilor cu prădătorii locali (Dingo!?) ?


„Iar când veni şi vremea să urle-n zare tunul, / Mişcatu-s-au românii cu miile, ca unul”
User avatar
Ciprian Pandrea
Posts: 698
Joined: Fri Oct 30, 2020 5:46 pm
Location: Târgoviște

Ar fi multe de povestit. În primul rând clima și întreg sistemul este diferit.
Fermierii care dețin cirezi de vite, cai, oi în inima sălbăticiei, pe suprafețe enorme își mâna curezile cu elicopterele. Acolo animalele practic se salbaticesc. Se înmulțesc și trăiesc cum pot. Nu Dingo e problema, ci căldurile mari. În ani secetosi mor mii de vite din cauza lipsei de apă. Chiar la fermele apropiate de orașe, apa e o mare problemă. Aceste ferme sunt foarte moderne și dotate, pt ca controlul laptelui și a cărnii livrate este foarte riguros. În plus sunt împrejmuite pe distante foarte mari de garduri electrice. Fiind o faună foarte bogată câinele Dingo nu e nevoit sa dea iama în oi sau alte animale domestice. Au suficienta hrană afară. Cea mai mare problema sunt șerpii veninoși care sunt mulți și nici gardurile electrice nu-i pot opri.
Legat de câini? Da, au și ei câini dar majoritatea cu păr scurt. Gen Amstaf, Bull Terrier, etc. Însă cei mai importanți sunt câinii de întors. Border Collie, Labrador, etc. La australieni, putini câini rămân nesterilizati. Trebuie sa fi crescător înregistrat ca să ai dreptul de a efectua reproductii. Dacă nu, amenzile sunt foarte mari. Cat e Austria de mare n-ai sa vezi câini vagabonzi liberi nicăieri.
Controlul asociațiilor de protecția animalelor este foarte bine pus la punct. Pt animal cruelty riști să ajungi după gratii.
În parcuri sunt amenajate locuri împrejmuite unde câinii pot socializa liberi. În rest zgarda și lesă obligatorie. Sau amendă grea și confiscarea animalului.
E totul foarte diferit de România.


Post Reply

Return to “Temperament”